Loggbok från Nord Transporter del 3.
Erik Jalking
2004-01-24 00:01:43 UTC
Min Loggbok med bilder finns på www.wasanet.nu/loggbok

Måndag 2004-01-12
Larm 04. Jordfel. Antagligen bara ett falsklarm, men jag skiftade iaf
HjM eftersom jag fortfarande var lite misstänksam mot generatorn som
krånglat.
Avg. 09 mot Wismar. Det måsta ha blåst rejält under natten för det var
kraftig dyning. Ingen ordning på den heller - kom från flera olika
håll vid Gustaf Dalén.
Efterdrog en topp på HM under drift. Man kommer iaf åt 3 bultar.
Sjön var betydligt lugnare i Kalmarsund.

Tisdag 2004-01-13
En kajsuds i Kalmar strax efter midnatt för befälhavarbyte. Jag och
kocken bytte ett ventilok och tappen till det på HM, sen iväg igen.
Lugn FM. Ganska lugn sjö.
Nästa skitväder mötte vid Sandhammaren. Vi rullade och stampade en hel
del. Senare tvingade vädret oss att ta en sydligare kurs än det var
tänkt. Rullningar med stål i lasten är jobbigt. Den koncentrerade
tyngden ger en mycket kort rullningsperiod.

Onsdag 2004-01-14
Ankrade 01 i lä SE om Arcona. Låg kvar där hela dagen för busvädret.
Tappen till ventiloket hade gått av igen!! Bytte, kollade alla spel
och funderade på orsaken.... Provkörde en timme, verkar OK. Lättade
ankar 22 och fortsatte vår avbrutna färd mot Wismar.

Torsdag 2004-01-15
Vid kaj i Wismar 10. Varmt, men lite grått väder. Vid kajen mittemot
låg svenska Windia och lastade salt. Jag jobbade en del med
livbåtsmotorn. Provkörde den en timme utan att sjösätta. (Den är
luftkyld.)
Vi var loss 18. Precis före en kraftig regnskur. Iväg mot Oxelösund
direkt.

Fredag 2004-01-16
Det började blåsa igen strax före lunch, men det var snett akterifrån,
så vi rullade bara lite mjukt och behagligt.

Lördag 2004-01-17
Ankrade utanför SSAB Oxelösund 0630. Fullt vid kajen. Kollade
säkerhetsutrustning tillsammans med skepparen och styrman under FM.
Kocken och skeppar'n blev hämtade med båt för att handla. Käket
började ta slut.
Jag justerade ventiler på HM, bytte en backventil till kompressorerna
och och gick igenom listan med lördagsrutiner med bl.a. kontroll av
alla nöd- och radiobatterier.

Söndag 2004-01-18
Kallt, men soligt. Jobbade lite med justeringar på HM under dagen.
Svetsade en läcka i ett tryckluftsrör. Startade livbåtsmotorn (hör
egentligen till lördagsrutin).
20 startade jag HM, och strax efter gick en båt så vi fick gå in till
kaj.

Måndag 2004-01-19
Kraftigt snöfall på morgonen, så det blev ingen lastning förrän 08.
Vi fick varor från skeppshandel; Trasor, avfettning, tvättmedel mm.
Avg. 12 med plåt till Vejle. Rullade en del i början, men det lugnade
sig snart.

Tisdag 2004-01-20
Vid kaj i Kalmar 02. Busväder igen! Även besättningsbyte, däcksmatros
och styrman. Kom iväg igen 09. Ganska grov sjö i början, men snett
akterifrån så det var inte speciellt besvärligt.
Fick sjön rakt akterifrån senare, så det blev en riktigt behaglig
resa.
Målade lite i maskinrummet under kvällen.

Onsdag 2004-01-21
Lugnt, fint väder. Ägnade FM åt att försöka lokalisera ett kvittrande
ljud från någonting i maskinrummet. Hörs bara i mässen och några av
hytterna. Antagligen ett rör som står och nöter, men vilket?
Ett tunt löst islager på luckan. Däcksmatrosen sopade bort det.
Vid kaj i Vejle 19. En tunn ishinna i hamnen. Danskarna började lossa
direkt, och blev klara på 1,5 tim. Ibland går det undan... Sen fick vi
ligga kvar och köra ballast ytterligare 1,5 tim.

Torsdag 2004-01-22
Nästan blankt hav och sol, men kallt. -10°. Passerade genom Öresund
08.
Lugn sjö t.o.m. i Hanöbukten.

Fredag 2004-01-23
Vi fick reda på i god tid att det var dåligt med kajplats i Oxelösund,
så vid Blå Jungfrun drog vi ner till 500 varv/min mot normala 620.
Gjorde ändå 9 knop.
Jag plockade isär en sludgepump under FM. Tyckte den drog lite dåligt,
men hittade inget fel.
Ankrade utanför SSAB Oxelösund 18. Skiftade HjM och rengjorde HjM
SW-filter.
Vi fick gå in till kaj 21. Tillsammans med kocken lossade jag capstan
som ska iland för reparation.
Min Loggbok med bilder finns på www.wasanet.nu/loggbok

Nästa del så snart jag får tillfälle...

erik jalking
Ichimusai
2004-01-24 22:23:28 UTC
Post by Erik Jalking
Min Loggbok med bilder finns på www.wasanet.nu/loggbok
Tack för att du genom att publicera den ger människor som mig själv en
inblick i en för mig mycket annorlunda vardag...

Dina ofta ganska korta rader och notiser är dock välformulerade och
ger en landkrabba som mig själv en inblick i en helt annan värld.
--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
23:20:00 up 9 days, 7:03, 3 users, load average: 0.00, 0.05, 0.07