Jobb på sjön
Robert Hallgren
2003-08-16 12:35:15 UTC
On Sat, 16 Aug 2003 11:47:22 GMT,
Hej!
Jag har inte en aning om det här är rätt ställe att fråga
men när jag ändå är här...
Finns det några möjligheter att jobba till sjöss utan
utbildning i dessa dagar, eller fungerar det in så längre?
Krävs det utbildning även för "grovjobb", om det över
huvudtaget förekommer något sånt på dagens fartyg?
Tacksam om någon kunde ge mig lite ledtrådar
Pratar vi färjetrafik eller handelsfartyg? På färjor kan jag
tänka mig att det finns jobb att få som diskare, hyttstädare
o.s.v. Men när det gäller däck/maskin på färjor, och ö.h.t
jobb på handelsfartyg så är det nog svårt. I dessa
minimibemanningens tider så behöver varje besättningsmedlem
(mer eller mindre i.a.f.) certifikat och behörigheter. Och
om ett rederi tar in någon obehörig så är det oftast
praktikanter på diverse sjöfartsutbildningar.

Mvh/ Robert
Erik
2003-08-16 13:04:06 UTC
Post by Robert Hallgren
[...]
Ja det var väl mest handelsfartyg jag tänkte mig. Det var synd att den
möjligheten inte fanns längre i någon större utsträckning.

Tack ändå
erik jalking
2003-08-17 00:09:00 UTC
In article <***@mail.nu>, ***@mail.nu
says...
Post by Erik
Post by Robert Hallgren
[...]
En väg att gå kan vara att börja på någon mindre båt i inre fart. Ett
litet passagerarfartyg t.ex. Där brukar finnas en jungmanstjänst utan
krav på behörighet. Blir man bara mönstrad räknas sjötid, och på så vis
kan man segla ihop ihop matrosbehörighet. Räkna med att det tar ett
antal år...

erik jalking
www.wasanet.nu/kajutan
www.wasanet.nu/loggbok