Loggbok från Nord Transporter del 1
Erik Jalking
2003-12-25 22:26:07 UTC
Min Loggbok med bilder finns på www.wasanet.nu/loggbok
-----------------------------
Onsdag 2003-12-10
Åkte från stugan i Laknäs och lämnade Misse hos föräldrarna i Orsa.
Hämtade hyrbil i Mora. En nya generationens SAAB 9-3. Försökte sova
några timmar i föräldrahemnet.

Torsdag 2003-12-11
Drog iväg från Orsa redan kl. 5. Naturligtvis hade jag inte lyckats
att sova. En kvart kanske.... Alltid så när jag ska iväg.
Plusgrader och uppehåll hela vägen till Oxelösund, så jag var framme
redan före 11.
Mönstrade på och hoppade i arbetskläderna.
En ordianarie maskinmatros finns också ombord, så vi blir sex man i
besättninget ett tag.
Lämnade kaj 15 för resa mot Fredericia, Danmark. Halvbusigt väder.
Mjukstartade lite med att bekanta mig med besättningen och
maskinrummet. Allt ser bekant ut, och ändå inte. En hel del
detaljskillnader mot Nordersand.
Fick en alldeles nyrenoverad hytt. Nymålad i ljusgult och engelskt
rött. Snyggt! Den gamla japanska soffan har fått ge plats för en
skinnsoffa. TV och video i hytten.

Fredag 2003-12-12
Det är lite annorlunda vaktsystem på Nord Transporter än jag är van
vid. Som maskinmatros går jag 08:30 - 11:30 och 18-24. Plus givetvis
när jag behövs övriga tider.
Började dagen med att gå en kontrollrunda med lite hjälp av ordinarie
maskinkillen. En del kontrollpunkter är lite annorlunda än på
Nordersand.
Maskinkillen började byta en topp på ena HjM, så jag var med där ett
tag. Han fortsatte under EM medan jag ägnade mig åt att installera mig
ordentligt i hytten och ta igen lite förlorad sömn.
Under kvällen fortsatt genomgång i maskin med ordinarie maskinist. En
hel prata vid fikabordet också. Man kan ju inte prata i maskinrummet,
utan bara gå runt och peka.

Lördag 2003-12-13
Fortsatt utbildning i maskinrummet. Många annorlunda rutiner, men det
känns "rätt". Ska nog snart vara inne i det här...
Vid kaj i Fredericia 17. Ingen lossning under helgen, så det blev en
lugn kväll.

Söndag 2003-12-14
Sovmorgon. Några kontroller i maskin. Vi startade HjM som fått en ny
topp. Gick fint, så vi fasade in den och stoppade den andra. Pejlade
BO-bottentankarna.
Skapligt rent i maskinrummet redan när jag kom. Inte så jag vill vara
där med gå-iland-kläder kanske, men det ska det snart bli. Jag tycker
inte att man ska behöva bli skitig bara för att man jobbar i
maskinrummet. Undantag givetvis när man börjar rota i filter och
maskindelar. Såna ska vara välsmorda och smetiga.

Måndag 2003-12-15
Danskarna började lossa plåt direkt på morgonen. Under tiden passade
vi i maskin på att rengöra smörjolje- och BO-filter. Port State
Control precis innan vi skulle gå, men vi klarade oss utan allvarliga
anmärkningar. Kom iväg mot Oxelösund 12.
Vi rullade ganska kraftigt under kvällen N om Själland. Enl.
metrologerna skulle vinden ha vridit till NW under kvällen, men de
hade fel. Rätt i sidan och rullningar på ung. 30°.
För mig blev det mest att kolla att allt var ordentligt sjöstuvat.
Lite dåligt med det... Transporter brukar inte gå i sånt här väder, så
man har inte varit så noga med sjöstuvning. Nu var det en hel del
grejor som var ute och rörde på sig.
Jag lyckades också byta kol i ena generatorn.

Tisdag 2003-12-16
Sjön blev lugn när vi kom in i Öresund i 3-tiden.
Jag fick ägna FM åt att plocka grejor efter nattens rullningar. Jag
får tydligen lägga lite tid på att skruva fast saker och montera
haspar på lådor.
Vaskade med högtryckstvätt runt HM och oljefilter under kvällen, men
vi hade ingen riktig avfettning ombord så det bet inte så bra.
Kom in i Kalmarsund under kvällen.

Onsdag 2003-12-17
Ankrade utanför SSAB i Oxelösund vid lunchtid. Nordking låg och
lastade vid kajen. Nordbris låg också där, men kunde inte börja lasta
förrän "amerikabåten", Toftön hade kommit in och börjat lasta.
Ordinarie maskinkillen mönstrade av och blev hämtad med båt.
Eftersom det inte blev någon kvällsvakt gick jag dagtid.
Rengjorde några SmO- och BO-filter under EM. HjM larmade för varm SmO,
så jag skiftade till den andra.

Torsdag 2003-12-18
Öppnade SW-sidan av HjM oljekylare. Där fanns orsaken till den varma
olja - en hel musselodling och en del annat skräp. Rengöring, ny
packning och ihop med grejorna.
Kl. 13 gick Nordbris och vi fick äntligen komma in till kaj.
Fick 30.000 liter bunker och fyllde FW. Kocken och matrosen var iland
och handlade julmat och en avfettningsspruta. Nu ska det bli rent i
maskinrummet.
22:30 avg. mot Stettin med 1.200 t fartygsplåt i lasten. En del av
lasten ska sen vidare till Stralsund.

Fredag 2003-12-19
Lite småplock i maskin under FM. Vaskade några rör mm och justerade
tryck och nivå i pannexpansionstanken.
Passerade Kalmar i solsken 13:00. Såg att systern Nordica låg vid kaj
där.
Lite motsjö när vi kom ur Kalmarsund och farten sjönk till 8,5 knop.
Vaskde lite mer i maskin under kvällen, och rotade bland grejor och
reservdelar för att försöka lära mig var allt finns.

Lördag 2003-12-20
Tog lots utanför Stettin 10.
Vid kaj 14.
Jag rengjorde HjM SW-filter. Har fortfarande problem med varm olja i
ena HjM, trots rengöring av filter och oljekylare.

Söndag 2003-12-21
Lugn dag vid kaj.
Fixade en liten men irriterande FW-läcka från ett flexibelt rör på
HjM2. Bytte de stenårda fiberpacningarna mot gummi i bägge ändar.
Vi har fått ett jordfel någonstans - envisa larm, lugnt en stund,
några larm igen...

Måndag 2003-12-22
Polackerna lossade sin del av lasten, och efter lite väntan på
herrarna med porfölj kom vi iväg 15. Minusgrader och snö.
Lämnade lotsen strax innanför pirarna i Swinoujscie 19. Lite rullande
ett tag.
Envisa larm om jordfel idag igen. Det kan vara nästan var som helst.
Var ska man börja leta?

Tisdag 2003-12-23
Vid kaj i Stralsund 03:30. Skalkade av och pejlade BO-bottentankarna.
Tyskarna lossade resten av plåten under FM.
Avg. 12:30 mot Oxelösund.
Vi lyckades hitta det envisa jordfelet! Skarvkabeln till en julgran på
monkey.
Lugn färd norrut under kvällen. Jag vaskade maskinrumsdurken.

Onsdag 2003-12-24 (Julafton)
Ganska kraftig blåst, men vi hade den akterifrån så det var mest bara
behagligt.
Julbord till lunch någonstans utanför Oskarshamn.
Vid kaj i Oxelösund 20.
-----------------

Min Loggbok med bilder finns på www.wasanet.nu/loggbok

erik jalking
Jan-Inge Flucht
2003-12-28 13:12:53 UTC
Post by Erik Jalking
Min Loggbok med bilder finns på www.wasanet.nu/loggbok
Äntligen !! :-)
--
: Dagbok: http://jif.net
: Mail: jinge (snabel-a) abc (punkt) se
Lafayette
2004-01-01 00:10:11 UTC
Post by Erik Jalking
Min Loggbok med bilder finns på www.wasanet.nu/loggbok
Ett riktigt Gott Nytt År till dig och besättningen på Nord Transporter.

/lafayette